چرایی اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین

مراغه- ایرنا- بازدید اخیر نماینده عالی دولت در آذربایجان‌شرقی از آزادراه در حال احداث مراغه – هشترود بار دیگر اتصال نقطه انتهاییِ این آزادراه به مرز تمرچین در آذربایجان‌غربی را در افکار عمومی برجسته کرد؛ پیشنهادی که در صورت جذب سرمایه‌گذار، توجیه‌پذیری اقتصادی بالایی دارد و شاید در سایه آن، عملیات اجرایی در همین آزادراه مراغه – هشترود هم سرعت بگیرد.

به گزارش ایرنا این پیشنهاد «بهرام سرمست» تا حدی با استقبال مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی که در این بازدید حضور داشت، مواجه شد که «هوشنگ بازوند» هم بلافاصله از تاثیر اقتصادی اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین سخن به میان آورد.

«بازوند» با تاکید بر اینکه آزادراه مراغه – هشترود با اتصال به تمرچین در اقتصاد منطقه نقش ایفا می‌کند، وعده داد که جلب مشارکت بخش خصوصی را برای این پیشنهاد استاندار آذربایجان‌شرقی پیگیری کند.

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی خانه ملت هم این رویداد را در صورت تحقق، تحولی در اقتصاد منطقه دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین به تقویت تجارت و صادرات منطقه به اقلیم کردستان و عراق منتهی می‌شود.

«سیدفرید موسوی» اضافه کرد: افزایش حجم صادرات کالاهای تولیدی جنوب استان به ویژه محصولات متنوع کشاورزی، افزایش رقابت‌پذیری تولیدکنندگان منطقه به دلیل کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان ارسال محصولات و افزایش ارزش‌افزوده کالاهای صادراتی با توجه به تسهیل در ارسال محصولات فرآوری‌شده به بازارهای عراق را هم می‌توان مزیتی برای این اتصال دانست.

وی از کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و بهبود لجستیک به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین یاد کرد و افزود: این اتصال در حقیقت ایجاد یک مسیر ترانزیتی کوتاه‌تر و ایمن‌تر از تبریز و شهرهای جنوبی استان به بازارهای عراق است؛ به ویژه آنکه کوتاه‌تر شدن مسیر ترانزیت برای محصولات کشاورزی بناب، عجبشیر، مراغه، ملکان و هشترود دارای اهمیت است.

«موسوی» ادامه داد: کاهش هزینه‌های سوخت، استهلاک خودروها و زمان سفر برای ناوگان تجاری و حمل‌ونقل کالا و همچنین بهبود وضعیت حمل‌ونقل زنجیره تأمین برای شرکت‌های تولیدی و صادراتی استان هم از دیگر مزیت‌هاست.

اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین جذب سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین جذب سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند زیرا واحدهای بسته‌بندی، انبارداری، و پردازش کالاهای صادراتی به سرعت در شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی سهند توسعه می‌یابد.

به گفته وی رونق مشاغل مرتبط با حمل‌ونقل، ترانزیت، و گمرک در منطقه و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای توسعه لجستیک و انبارهای مرزی به ویژه در منطقه ویژه اقتصادی سهند از دیگر مزیت‌های اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین محسوب می‌شود.

تقویت گردشگری منطقه با اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تحصیل اتباع عراقی در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی به ویژه دانشگاه مراغه و بهره‌مندی آنان از خدمات درمانی استان هم اشاره، و بیان کرد: تسهیل سفرهای تجاری و گردشگری بین اقلیم کردستان عراق و جنوب آذربایجان‌شرقی را می‌توان یکی از دلایل اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین دانست.

«موسوی» افزود: در سایه همین موضوع می‌توان شاهد رشد صنعت هتلداری، خدمات رفاهی و گردشگری سلامت در منطقه بود و تبریز و شهرهای جنوبی استان را به هاب تجاری و اقتصادی منطقه تبدیل کرد.

نقش‌آفرینی در کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی با اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اتصال این مسیر به کریدور شمال – جنوب می‌تواند ایران را به مرکز تبادلات تجاری بین آسیای مرکزی و خاورمیانه تبدیل کند.

«موسوی» اضافه کرد: تقویت موقعیت استراتژیک جنوب آذربایجان‌شرقی به عنوان دروازه‌ای برای تجارت ایران با عراق و سوریه هم از دیگر نتایج اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین است.

به گزارش ایرنا بسیاری دیگر از کارشناسان اقتصادی هم معتقد هستند که اتصال آزادراه مراغه – هشترود به مرز تمرچین نه‌تنها موجب رونق اقتصادی جنوب آذربایجان‌شرقی می‌شود، بلکه می‌تواند شمالغرب کشور را به یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجاری با عراق و کشورهای منطقه تبدیل کند.

ضمن توجه به اینکه توجیه‌پذیری آزادراه مراغه – هشترود هم با اتصال به مرز تمرچین افزایش می‌یابد و چه بسا این طرح عمرانی نیز پس از سال‌ها وقفه به صورت کامل به بهره‌برداری برسد.

گفتنی است با وجود گذشت سال‌های متمادی از زمان آغاز عملیات اجرایی در آزادراه مراغه – هشترود، تنها ۲۹ کیلومتر از این مسیر به مرحله بهره‌برداری رسیده است و گفته می‌شود از کیلومتر ۱۳ تا ۴۲ این آزادراه تا یک ماه آینده زیر بار ترافیکی قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

https://www.irna.ir/news/۸۵۷۴۴۵۳۵/%DA%۸۶%D۸%B۱%D۸%A۷%DB%۸C%DB%۸C-%D۸%A۷%D۸%AA%D۸%B۵%D۸%A۷%D۹%۸۴-%D۸%A۲%D۸%B۲%D۸%A۷%D۸%AF%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸۷-%D۹%۸۵%D۸%B۱%D۸%A۷%D۸%BA%D۹%۸۷-%D۹%۸۷%D۸%B۴%D۸%AA%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۸%AF-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%AA%D۹%۸۵%D۸%B۱%DA%۸۶%DB%۸C%D۹%۸۶

درباره‌ی ادمین1

همچنین ببینید

آماده‌سازی نهایی برای افتتاح فاز سوم پروژه بهسازی کانال ولیعصر و اصلاح هندسی میدان مولوی

🔹 کبود نیوز – مراغه | پروژه‌های عمرانی شهرداری مراغه در مسیر ارتقای خدمات شهری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *